Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  15 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 15 / 16 Previous Page
Page Background

התלמידים כאשר הוא משולב באתגר המורה

לבנית מערך למידה בתפיסה אחרת תוך שילוב

אותם אמצעים.

איזונים ושילובים

גישה זו גם משולבת בתפיסת העולם הכללית

של בית הספר שבעקבות הכנסת כלים

מתוקשבים ולמידה בהתאמה למאה ה-12

נוכחנו שהישיבה במקום מתעצמת, כמות

השעות שבה ילדים ישובים עם פניהם מול

המסך גדלה ולכן יש צורך במערכת איזונים

של תנועה ופעילות גופנית המאפשרת

לילדים לפעול גם באופן גופני פיזי. לצורך כך

התלמידים לומדים שיעורי שחיה וטניס בכיתות

א' עד ד' ושיעורי אופניים וימאות בכיתות ה'-ו'.

למידה חברתית רגשית

, מגדירה את

Social Emotional Learning

התהליך והיעדים באמצעותם מתפתחת

היכולת לשלב חשיבה, רגש והתנהגות.

מיומנויות הלמידה חברתית רגשית מורכבות

מהגורמים הבאים: מודעות עצמית, מודעות

חברתית, ניהול עצמי וניהול יחסים, כשבתחום

זה אנו מנסים לעצב את מבנה הכיתה באופן

שיאפשר גם עבודה בצוותים לחשיבה, ניתוח

ויצירה של ידע מתוך ידע – חשיבה קבוצתית.

הפסיכופדגוגיה

הפסיכופדגוגיה המשלבת פדגוגיה ופסיכולוגיה

היא תחום חדש במהות הבית ספרית המשלב

עיסוק בעולם הרגש ובעולם הלמידה. בשנים

האחרונות קיימת הבנה טובה יותר את הקשר

בין הפסיכולוגיה לפדגוגיה, בין המנהיגות

הפדגוגית לאוריינות הרגשית, לכן מוטלת

האחריות על מערכת החינוך בכלל ועל מערכת

בית ספרית כפרט, להכשיר את צוותי ההוראה

כמנהיגים חינוכיים בעלי ידע וכושר פדגוגי

יחד עם מחויבות להתייחסות רגשית באופן

שיניע את תלמידיהם להישגים ולמעורבות.

המערכת החינוכית בבית הספר מתמודדת

עם מתחים שבין התחום הקוגניטיבי-לימודי,

האפקטיבי-ריגשי והחברתי-ערכי. למנהיגות

הבית ספרית תפקיד מרכזי בניסיון למצוא את

האיזון תוך התייחסות שיטתית לתהליכי למידה.

אוריינות רגשית

האוריינות הרגשית משמעותה תבונה ותובנה

ביחסי אנוש, והיא כוללת מאפיינים כגון:

כנות, אמינות, רגישות, תבונה, מסירות, חמלה,

אכפתיות, שליטה עצמית, הבעת חיבה ועוד.

כל אלה מהווים את הגורמים המשמעותיים

ביכולת להניע אחרים לעשייה ולמעורבות.

אוריינות רגשית מאפשרת לנו לאמוד אנשים

אחרים ולעמוד על מצב רוחם, מזגם, רגשותיהם,

מניעיהם וכוונותיהם ולהתייחס לכל אלו,

וכן להבין אנשים אחרים, דינמיות חברתיות

ולתקשר ביעילות.

אינטליגנציות מרובות

תאוריות האינטליגנציות המרובות שפותחה על

) בנויה על סמך התפיסה

GARDNER

ידי גרדנר (

שלפיה אינטליגנציה אינה חד ממדית וניתנת

למדידה, אלא רב ממדית ומורכבת ממספר

אינטליגנציות המשותפות לכלל בני האדם.

האינטליגנציות מאופיינות בכישורים ייחודיים

בתחומים שונים כגון: אינטליגנציה לשונית

מילולית, אינטליגנציה לוגית מתמטית,

אינטליגנציה מוזיקלית, אינטליגנציה תנועתית,

אינטליגנציה מרחבית, אינטליגנציה טבעית,

אינטליגנציה בין אישית ואינטליגנציה תוך אישית.

בית הספר מנסה באמצעות תוכנית ייחודית

של מועדונים לחשוף את התלמידים לפעילות

בתחומים השונים על מנת שיאתרו את תחומי

האינטליגנציה החזקים אצלם ויפתחו אותם.

גישה זו מחייבת התייחסות שונה לאופן הערכת

תלמידים וקידומם.

כיתה במתווה שונה

כמענה לאתגר ביצירת מערך מבנה פיזי אחר,

הן בהיבט המורה בבניית מערך למידה וניהול

השיעור באופן התואם את צרכי התלמידים

בעולם משתנה, והן בניסיון למצוא גישות

חדשניות בלתי מקובעות לאיתור וייזום

אמצעים ומתקנים, שיתנו תצורה שונה לאופן

) של הכיתה שיקדם למידה,

layout

הפריסה (

פעל בית הספר, יחד עם מכללת 'שנקר', המגמה

לעיצוב תעשייתי כיזמים לפני המחנה, בתהליך

ייחודי להתאמת מבנה הכיתה ובית הספר

לעולם העכשווי, בניסיון לעצב אביזרים, ריהוט

ומרחבים שיענו על צרכי הלמידה המשתנים

מתוך תקווה ואמונה שיהיה במיזם משום

תרומה משמעותית לקידום החינוך ושיפורו.

התהליך התקיים במהלך המחצית הראשונה

לשנת הלימודים תשע"ד בראשיתו ביקרו

בבית-הספר תלמידי המגמה לעיצוב תעשייתי

במסגרת קורס "פרויקט חוץ" ונחשפו לתפיסת

החינוך הבית ספרית הדוגלת באינטליגנציות

מרובות, בחינוך משמעותי, במחויבות חברתית

קהילתית ובהכלה. הקבוצה שמעה סקירות, על

גישות שונות המיושמות בבית הספר בתחום

ההכלה, וכן נפגשה עם תלמידים, מורים והורים

ושמעו מהם על שגרת יומם ועל צרכיהם.

בהמשך פעלה כל קבוצת סטודנטים כצוות

סטודיו הפועל מול לקוח - החל מתהליך

המחקר והלימוד, עד הצגת סקיצות ודגמים

של מוצר סופי.

הסטודנטים הציגו פתרונות מקוריים ויצירתיים

לסביבת הלימודים המוכרת, הם עיצבו רהיטים,

מרחבי לימוד ומשחק ואביזרים חדשניים

לשיפור חווית הלמידה, כגון: כסאות מעוצבים

עם תא אכסון, שולחנות מודולריים בהתאמה

אישית, לוח חדשני לשיפור חוויית לימודי

מתמטיקה וגיאומטריה, מרחבי משחק ויצירה

ועוד, הן עבור התלמידים והן עבור המורה.

אתגר מבנה הלמידה החדש

במהלך השנה הקרובה נעסוק בעיצוב

מבנה למידה חדש האמור להיבנות

בהמשך לאשכול הגנים, לשש כיתות אם

ושני מרחבים מוגנים שישמשו ללמידה.

במסגרת התכנון והעיצוב ננסה להביא

לידי ביטוי בתכנון המרחבים הפיזיים

את העקרונות שפרטנו לעיל וכן היבטים

נוספים בעלי משמעות לקידום הלמידה:

• עיצוב הכיתה בתפיסה שבה תנועה

מקדמת למידה.

• פיתוח אמצעים ייחודיים לילדים

המקדמים למידה ומפחיתים הסכות

קשב וריכוז.

• יצירת מערך מבנה פיזי גמיש ומשתנה,

שמאפשר למורה לבנות מערך למידה

בתפיסה התואמת את הילדים של היום.

• הגברת מערכת האיזונים והשילובים

הנובעת מהכנסת כלים מתוקשבים

המאפשרת לילדים לפעול באופן

גופני/ פיזי פעיל ומפעיל.

• בניית מבנה כיתה שהמאפשר חשיבה

קבוצתית - עבודה בצוותים לחשיבה,

ניתוח ויצירה של ידע חדש מתוך ידע

משותף קיים.

באופן מעשי בית הספר יצר כיתת מחשוב

בתפיסה חדשנית וייחודית המהווה שימוש

אחר בחלל, שימוש בפינות לחשיבה

קבוצתית ונמצא בתהליך של עיצוב

כיתה ניסיונית ללמידה במבנה כיתה אחר.

פעילות זו מבטאת את ההבנה לאחריות

משותפת של בית הספר והקהילה לעיצוב

בית הספר, הובלתו, קידומו והישגיו, באופן

המאפשר יצירת תנאים מתאימים יותר

ללמידה ולהוראה, המתאימים למאה

העשרים ואחת והמובילים את ילדינו

לעולם כבוגרים משמעותיים.

מנהל בית הספר

ד"ר אלכס שניידר,

15

בכפר